Wizerunki Koronowane

Wizerunki Maryjne koronowane koronami papieskimi w sanktuariach diecezjalnych:

Bielsko-Biała Hałcnów, Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej

BAZYLIKA – sanktuarium nie poświadczone dekretem, ale określane mianem sanktuarium w pismach urzędowych diecezji – koronowany koronami papieskimi przez ks. kard. F. Macharskiego 26 września 1993 roku – Prot. CD 1641/92 z dnia 17 listopada 1992 roku

Rychwałd, Sanktuarium Matki Bożej Rychwałdzkiej, Pani Ziemi Żywieckiej

BAZYLIKA – sanktuarium nie poświadczone dekretem, ale określane mianem sanktuarium w pismach urzędowych diecezji – wizytacja 1964r., kuria metropolitalna w Krakowie – list na 500 lecie parafii 1973 r. list Papieża 1990r – koronowany koronami papieskimi przez ks. kard. S. Wyszyńskiego i ks. kard. K. Wojtyłę 18 lipca 1965 roku

Szczyrk, Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski

Dekret L.dz. 525/94 z dnia 2 maja 1994 roku

Andrychów – kult Marki Bożej Pani Andrychowskiej

kościół pw. św. Macieja planowana koronacja – koronami papieskimi – 15 czerwca 2025 roku.

Wizerunki Maryjne koronowane koronami biskupimi w sanktuariach diecezjalnych:

Chybie, Sanktuarium Matki Bożej Gołyskiej

Dekret L.dz. 974/99 z dnia 26 października 1999 roku

Cieszyn, Sanktuarium Matki Bożej Cieszyńskiej

Dekret L.dz. 1017/02 z dnia 16 grudnia 2002 roku

Przyłęków, Sanktuarium Matki Bożej Wspomożenia Wiernych

Dekret L.dz. 1054/08 z dnia 1 grudnia 2008 roku

Rajcza, Sanktuarium Matki Bożej Kazimierzowskiej

Dekret L.dz. 76/97 z dnia 28 stycznia 1997 roku

Kęty – kult MB Pocieszenia

obraz  z lat 1460-1470 – koronowany koronami biskupimi 18 IX 1988 r., kard. Franciszek Macharski – sanktuarium nie poświadczone dekretem, ale określane mianem sanktuarium w pismach urzędowych diecezji

Kozy – kult MB z Lourdes (Panienka Koziańska)

kościół pw. śś. Szymona i Judy Tadeusza, figura koronowana 27 sierpnia 2000 r., kard. Franciszek Macharski.

Wizerunki cieszące się kultem aspirujące do koronacji koronami biskupimi:

Oświęcim, Sanktuarium Matki Bożej Wspomożenia Wiernych

Dekret L.dz. 922/97 z dnia 15 września 1997 roku

Inwałd – kult Matki Bożej Inwałdzkiej – Matka Boża Zbójnicka

Sanktuarium nie poświadczone dekretem, ale określane mianem sanktuarium w pismach urzędowych diecezji

Kończyce Małe, Sanktuarium Matki Bożej Kończyckiej

Dekret L.dz. 972/99 z dnia 26 października 1999 roku

Ciekawostki dotyczące koronacji

Obrzęd koronacji wpisał się na stałe w tradycję Kościoła. Na przestrzeni kolejnych wieków ulegał on nieznacznym modyfikacjom. Między innymi kompetencje w zakresie nadawania koron zostały rozszerzone na biskupów diecezjalnych. Można doszukiwać się tu początków koronacji na prawie biskupim i na prawie papieskim, przyznawanych za pośrednictwem kapituły watykańskiej. Zachowały się szczegółowe opisy przebiegu koronacji. Wskazują one na ogromne znaczenie tego obrzędu, nie tylko dla społeczności parafialnej, która cieszyła się obecnością cudownego wizerunku, ale również dla całego dla Kościoła partykularnego czy nawet powszechnego. Istnieją bowiem świadectwa, że sprawozdania z koronacji trafiały w ręce papieża. Koronacja wizerunków maryjnych jest wyrazem rozwoju w teologii refleksji mariologicznej, co na pewnym etapie stanowiło również odpowiedź na zarzuty reformacji, dotyczące kultu świętych. Przyozdabiane wizerunków maryjnych jest niezwykle nośną tradycją duszpasterską, wypracowaną oddolnie na gruncie pobożności ludowej.

Ryty obrzędu koronacji na przestrzeni wieków są do siebie bardzo podobne, zwłaszcza gdy chodzi o ich istotne elementy. Różnią się od siebie momentem nałożenia koron. W obrzędzie z XVII wieku, stosowanym przez Kapitułę koronacja obywała się po Mszy świętej, zaś w obrzędzie z 1897 roku miała ona miejsce przed Mszą świętą. Najnowszy, aktualny obrzęd został zatwierdzony 25 marca 1981 roku i spaja celebrację Mszy świętej z aktem koronacyjnym, wskazując jako moment koronacji czas po wygłoszonej homilii. Najnowszy obowiązujący Obrzęd koronacji, który współcześnie stanowi samodzielną księgę zawiera również teologiczne i pastoralne wprowadzenie, a także normy Kongregacji Kultu Bożego dotyczące koronacji wizerunku Najświętszej Maryi Panny promulgowane w 1973 roku.

W Polsce pierwszym obrazem, który został ukoronowany zgodnie z zasadami wypracowanymi przez Kapitułę Watykańską, jest obraz Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze (1717 r.).

Możemy mówić o 3 rodzajach koron: 1. z pobożności osobistej, 2. korony nakłądane za zgodą biskupa, 3. oraz za zgodą papieża.

W procesie upowszechniania się tego zwyczaju ważną rolę odegrał kapucyn Hieronim Paolucci di Camboli z Forli († 1620). Jego działalność przypadła na czas, w którym nauczanie Kościoła dotyczące kultu obrazów było już zdefiniowane przez orzeczenia Soboru Nicejskiego II (787) oraz Soboru Trydenckiego (1545-1563). Poprzez swoją posługę kaznodziejską i pracę duszpasterską, nacechowaną żarliwą pobożnością maryjną, rozpropagował on zwyczaj przyozdabiania wizerunków Maryi cieszących się szczególną czcią wiernych koronami przygotowanymi z ofiarowanych kosztowności. Moment koronacji był niejako pieczęcią zamykającą jego posługę kaznodziejską w danej społeczności. Akt koronacji był wyrazem pobożności, ale miał również wartość czynu pokutnego, ponieważ składanie kosztowności było rozumiane jako rezygnowanie z „marności”, które służyły dotychczas za ozdobę domu czy osoby. Praktyka ta stała się popularna również wśród innych kaznodziejów. Koronacje cieszyły się coraz większym uznaniem, czego dowodem może być, uchodząca za pierwszą koronację dokonaną przez papieża, koronacja obrazu Matki Boskiej Większej, Salus Populi Romani, przypisywana Klemensowi VIII (1592-1605).